JONDO CASERO, BALLS D'ANADA I VOLTA | 17-23 de juliol
Residència lliure a EiMa.
Sinopsi

El terme Jondo Casero l'utilitza Vicente Escudero en el seu llibre “El meu ball” de manera despectiva per a parlar dels balls “nois”, és a dir, els balls que no són suficient, que són poc sobris, poc seriosos, poc purs. En aquest cas vull apropiar-me d'aquest terme i donar-li la volta, posar en valor el que s'escapa a la puresa, que gràcies al seu no hermetisme deixa entrar uns altres temps i llocs, actualitzant la identitat del tradicional. L'Escudero previ a aquesta reconversió antiflamenquista i projondista, en el Paris i Nova York dels anys 20, crea un ball a partir del so de motors, del colpejar de dues pedres, del baluern d'una pila de cadires en caure o fins i tot balla el silenci 20 anys abans que ho fes Cunningham i Cage. I així, posa en evidència, que en el flamenc es barregen avantguarda i tradició, que el flamenc viu en una doble temporalitat en la qual l'origen (com en gairebé tot el que reivindica o tracta la identitat) s'inventa o reinventa constantment per a aconseguir resistir als vaivens geopolítics; el mateix es reivindica que ve amb els gitanos de l'Índia una vegada es perden les colònies americanes, que posa la seva mirada en els moriscos amb les guerres del Marroc, etc. És en aquesta doble temporalitat, en aquests mecanismes de construcció ficticis entre el tradicional i el nou, és on vull treballar, fabricar el meu jondo casolà, fent conviure el flamenc amb el contemporani. D'una banda el folklore d'un grup humà assentat en un territori concret, i per un altre el que podria ser el folklore de la postmodernitat, i aquí practicar i fer conviure tots dos vocabularis de moviment, els arxius musicals de cadascun, compartir el context de cada món, entès com a dramatúrgia, com a ritu i festa, relacionar totes dues estètiques que sostenen o no la necessitat d'un argument. Del tablao al teatre, de la disc a la cova, del gremi a l'afició, de la professionalització a la festa improvisada, fer conviure aquestes maneres.

 

 

 
Biografia/es
 
LAILA TAFUR SANTAMARÍA
Vaig néixer a Granada, vaig ser estudiant d'intercanvi del departament de dansa en La Universitat d'Art de Reykjavik i La Politècnica de Lisboa i finalment em vaig llicenciar en Coreografia en el Institut del Teatre de Barcelona. En 2017-18 vaig cursar el Màster MPECV del Reina Sofia i la Universitat de Conca, on comença el meu interès per la cançó i l'aproximació amateur a la producció de coneixement. Aquesta recerca continua en el PEI del MACBA entre 2020/21, on la meva implicació amb l'encarnació del pensament crític va créixer. Aquest estudi ha pres el nom de Carn de Cançó, fent conviure l'aproximació amateur a la producció sonora, amb l'ofici de ballarina professional en el qual sí que predomina l'especialització i l'aspiració al mestratge. Els meus treballs en solitari es diuen La meva arma, un western flamenc, Susobras, sobre la pròpia dansa, un treball molt meta, i Monstre, sobre fora mida, el salvatge i indomesticable. Al costat d'Alba Rihe, hem fabricat Cobalt, una peça a mig camí entre el concert, la meditació i la discoteca. Tots aquests treballs s'han desenvolupat gràcies al suport de Masdanza, Certamen Coreogràfic Madrid, Graner, Sismograf, La Caldera, Barceloneta, Col·lectiu rpm, C3A, Teatre Pradillo, Leal Lav, Espaço do Tempo, ADF o MR. Com a intèrpret he treballat per a Xavier Le Roy, Janet Noves, Jerome Bel, Albert Quesada, Carmelo Fernandez, Lipi Hernandez, Vero Cendoya, Charo Martín i Taiat Dansa. Actualment combino el meu treball com a docent dansa contemporània en el Conservatori Superior de Dansa de Màlaga, amb el meu últim projecte “ballis d'anada i volta”, on treball en el desenvolupament d'una gramàtica de moviment creuada entre dansa contemporània i ball flamenc; aquest projecte s'emmarca en la residència de la UGR dels tientos 2022/23.